دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شارژ خودرو‌های برقی با ترمز قطار‌های مترو 

شارژ خودرو‌های برقی با ترمز قطار‌های مترو 
شیوه نوینی برای تامین برق خودرو‌های برقی در اسپانیا مانند استفاده از ترمز‌های احیای کننده در قطار‌های مترو ارائه شده است.
کد خبر : ۹۴۷۶۳۵

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از یورو نیوز، ترمز‌های احیاکننده به قطار‌های مترو اجازه می‌دهند به جای گرما، برق تولید کنند؛ برقی که در ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در سطح خیابان‌ها استفاده می‌شود.

هر بار که متروی بارسلون در ایستگاه‌ها برای تردد مسافران متوقف می‌شود، موجی از انرژی را به سطح خیابان‌ها می‌فرستد تا به شارژ یک خودروی برقی (EV) کمک کند.

مقامات شهر بارسلون، بسته‌ای از فناوری‌های انرژی پاک را برای کمک به سبزتر شدن حمل و نقل عمومی عرضه کرده و نقش خود را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کمک به تغییر دشوار اروپا به سمت بازار خصوصی خودرو‌های برقی ایفا می‌کنند.

شانزده ایستگاه از سیستم متروی بارسلون به بخشی از پروژه جدید «مترو چینج» «MetroCharge» تبدیل شده اند که به موجب آن انرژی ترمز‌های قطار‌های زیرزمینی برای تغذیه قطار‌ها و خود ایستگاه‌ها استفاده شده و مابقی از طریق کابل‌ها به سطح زمین فرستاده می‌شود تا به ایستگاه‌های شارژ برق خودرو‌های شخصی متصل شود.

ترمز‌های احیا کننده چندین دهه است که در قطار‌ها وجود داشته و اکنون در برخی از خودرو‌ها نیز استفاده می‌شود.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

این ترمز‌ها از یک موتور برقی تشکیل شده اند که انرژی مورد استفاده در ترمزگیری را جذب می‌کند. معمولا این انرژی در ترمز گیری‌ها به شکل گرما هدر می‌رود.

این انرژی می‌تواند فورا برای شتاب دادن به خودرو استفاده شده یا در مورد متروی بارسلون، در امتداد کابل‌ها برای تامین برق ایستگاه یا شارژر‌های خودرو‌های برقی ارسال شود.

«آلوارو لونا» «Alvaro Luna» استاد مهندسی برق در دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا، گفت: «این سیستم از آن روی نوآورانه است که تا آنجا که می‌تواند انرژی بازیافتی را به مصارف محلی خاص هدایت می‌کند و در این مورد به خودرو‌های برقی پارک شده در همان نزدیکی، انرژی می‌دهد. همین امر کارایی را افزایش می‌دهد.

لونا افزود: «از آنجایی که ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی در نزدیکی مترو نصب شده اند، انرژی به جای بازگرداندن به شبکه برق عمومی، مستقیم به ایستگاه‌های شارژ می‌رود و موجب می‌شود برق با قیمت ارزان تری به خودرو‌های برقی عرضه شود.»

به گفته وی می‌توان گفت این نوآوری مربوط به برنامه ریزی شهری است که بتوان مصرف انرژی را در یک شهر تامین کرد. استفاده بهتر از انرژی به یکی از ستون‌های اصلی کاهش در روند رو به افزایش دمای جهانی تبدیل شده است.

سال گذشته، کشور‌ها در مذاکرات اقلیمی COP ۲۸ سازمان ملل و اعضای گروه ۲۰ کشور‌های صنعتی و در حال ظهور، بر دو برابر شدن بهره وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ توافق کردند.

«جوردی پیکاس» «Jordi Picas» از مقامات متروی بارسلون، می‌گوید: این شرکت دولتی تخمین می‌زند به لطف کاهش هزینه‌های انرژی، می‌تواند ۷.۳ میلیون یورو پول هزینه شده برای پروژه متروچینج را که شامل بودجه اتحادیه اروپا می‌شود، طی چهار سال بازگرداند.

به گفته پیکاس، این سیستم که شامل پنل‌های خورشیدی نیز می‌شود، تمام انرژی مورد نیاز ۲۸ ایستگاه از ۱۶۳ ایستگاه مترو، از چراغ‌ها گرفته تا آسانسور‌ها و سیستم‌های تهویه را تامین و ۶ درصد از کل انرژی مصرف شده توسط مترو را ذخیره می‌کند.

طی روز‌های کاری، به طور میانگین ۲.۳ میلیون نفر از متروی بارسلون استفاده می‌کنند.

این برنامه هوشمندانه در حالی اجرا می‌شود که تردید‌ها در مورد سرعت و هزینه گذار سبز اتحادیه اروپا در حال افزایش است، زیرا این اتحادیه ۲۷ عضوی در پی حذف موتور‌های احتراقی و حفظ موقعیت خود به عنوان رهبر جهانی در استاندارد‌های حفاظت از محیط زیست است.

به گفته متخصصان، اسپانیا، مانند سایر کشور‌های حوزه مدیترانه، شاهد تاثیر تغییرات اقلیمی خواهد بود و فراوانی خشکسالی‌های طولانی مدت و رویداد‌های شدید آب و هوایی مانند سیل‌های ویرانگر اخیر در والنسیا را در سال‌های آینده بیشتر تجربه خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۱، دولت اسپانیا، طرح بلندپروازانه خودرو‌های برقی را با حمایت صندوق‌های گذار اتحادیه اروپا پس از همه گیری کرونا ارائه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر